azin-t

azin-t

توسط ۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

قطعات برج خنک کننده | پکینگ کولینگ تاور

آشنایی با انواع قطعات برج خنک کننده:


برای اطلاع بهتر از مشخصات و انواع قطعات برج خنک کننده و اطلاع از انواع پکینگ کولینگ تاور بهتر است در ابتدا تعریفی کوتاه از برج خنک کننده داشته باشیم .
برج خنک کننده ( به انگلیسی :cooling tower) کولینگ واتر وسیله ای برای گرفتن دمای آب و سرد کردن سیال مورد استفاده در صنایع مختلف می باشد.
از برج خنک کننده به عنوان یک مبدل حرارتی بزرگ یاد می شود که می تواند از طریق تبادل حرارت بین هوا و آب میزان زیادی از آب را در یک ساعت خنک کند و از این طریق اب گرم شده را را برای استفاده مجدد در فرایند های صنعتی به دمای مطلوب و مورد نظر برساند.
در طول استفاده از برج خنک کننده قطعاتی دچار خرابی و عیب و نقص می شوند که در عملکرد دستگاه تاثیر می گذارند این قطعات باید تعمیر یا تعویض گردند تا عملکرد برج خنک کن به درستی ادامه پیدا کند. بطور مثال یکی از این قطعات پکینگ برج خنک کننده می باشد که در عملکرد صحیحی خنک کاری کولینگ تاور نقش اساسی دارد.در ادامه بعضی از این قطعات را به شما معرف می نماییم.

 


قطعات کولینگ تاور :

در اینجا لیستی از رایج ترین  قطعات برج خنک کننده  که ممکن است در طول عمر برج خنک کننده شما نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند آورده شده است.
پکینگ برج خنک کننده(Cooling tower packing):
پکینگ کولینگ تاوریا سطوح تبادل حرارت ( پرکن ) یکی از مهمترین قطعات برج خنک کننده است. درواقع می توان آن را عنصر میانی کل فرآیند سیستم خنک کاری در نظر گرفت. بسیاری از برج‌های خنک‌کننده امروزی از پکینگ های پی وی سی  pvc و یا پلی پروپیلن  PP و یا پکینگ هایی استفاده می‌کنند که سطح تماس سیال گرم با جریان هوا را برای فرآیندهای خنک‌کننده تبخیری به حداکثر می‌رساند . آب توسط نازلها بر روی سطح پکینگ برج خنک کننده پاشش و پخش می شود. این فرآیند ارتباط آب و هوا را افزایش می دهد و اجازه می دهد تا گرمای اضافی با سرعت بالایی تبخیر شود. از عوامل اصلی در تعمیر و یا تعویض پکینگ می توان به وجود  TSS( جامدات معلق کل) ، اسیدشویی زیاد و فرسودگی ناشی از آن اشاره نمود. پکینگ ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند : پکینگ فیلمی ، پکینگ  اسپلش

 


قطره گیر برج خنک کننده (DIRIFT ELEMINATOR)
قطره گیر برج خنک کننده که به آن حذف کننده رانش یا دریفت الیمیناتور هم اطلاق می گردد، بخش هایی از برج خنک کننده هستند که برای حذف قطرات آب از هوا و به حداقل رساندن اتلاف آب  درون چرخه برج خنک کننده طراحی شده اند. استفاده از قطره گیر کولینگ تاور باعث می شود قطرات آب و جریان هوا به طور ناگهانی جهت خود را از یکدیگر تغییر دهند. این فرآیند باعث می شود که آب از هوا جدا شده و دوباره به برج خنک کننده برگردد
نازل برج خنک کننده(Cooling tower nozzle):
نازل برج خنک کننده به چه منظوری استفاده می شود؟ نازل برج خنک کننده  بیشتر در برج های خنک کننده جریان متقاطع استفاده می شود زیرا از حوضچه های توزیع جریان گرانشی استفاده می کنند. در این برج ها، آب ورودی به حوضچه‌ توزیع آب که در بالاتر از پکینگ ها قرار دارد ؛ می‌رود و سپس از طریق نازل‌های برج خنک‌کننده که قسمت کف حوضچه تعبیه شده است به پایین پاشیده میشود.در بعضی از کولینگ تاورها ، آب مستقیما از طریق خطوط لوله کشی در بالای برج خنک کننده توزیع می شود و سپس توسط افشانک یا همان نازلهای برج خنک کن، که در فاصله های معین بر روی لوله قرار گرفته است بر روی پکینگ ها اسپری می گردد. افشانک های کولینگ تاور با متریال مختلفی ساخته می شود که اصلی ترین آنها پی وی سی، پلی پرو پیلن و ای بی اس می باشد. ولی در سفارش های تعداد بالا تقاضای مشتری برای انتخاب نوع جنس نازل ها اولویت تولید ماست.

 


فن برج خنک کننده(Cooling tower fan):
از فن برج خنک کننده  برای ایجاد جریان هوا همراه با فشار لازم  و منتشر کردن این  جریان هوا در سراسر برج خنک کننده استفاده می شود. هواکش های برج خنک کن باید طوری ساخته شوند که در برابر اثرات خورنده محیطی که در آن کار می کنند ( آب و یا مواد خورنده دیگر ) مقاومت بالای داشته باشند. به خاطر ابعاد و قدرت بالای این فنها معمولاً صدای زیادی دارند. اما انواع خاصی از فن های برج خنک کننده کم صدا نیز وجود دارد. این قطعه کاربردی از کولینگ تاور در انواع برج های خنک کننده جریان متقاطع، جریان متقابل، جریان القایی/ اجباری استفاده می شود. برج های خنک کننده جریان طبیعی نیازی به فن ندارند زیرا از جریان هوای طبیعی و فرآیندهای مختلفی استفاده می کنند که آب را خنک می کند. مقدار هوادهی پروانه برج خنک کننده به قطر فن تعداد تیغه و سرعت چرخش پروانه بستگی دارد.
متریال بکار رفته در ساخت فن برج خنک کننده از مواد مقاوم و سبک می باشد. در ابعاد کوچک تر تا قطر 120سانت از متریال پلی پرو پیلن برای ساخت فن استفاده میشود و برای سایزهای بالاتر از 120تا قطر 600سانتی متر از متریال فایبر گلاس و آلومینیم استفاده میشود.

ادامه مطلب در سایت آذین تهویه قطعات برج خنک کننده 
 

azin-t
azin-t

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋